Úvod Zajímá vás Recenze a informace o produktech Garmin Garmin Forerunner 735XT - RECENZE

GARMIN FORERUNNER 735XT

Funkcemi našlapané hodinky z řady XT, to jsou Garmin Forerunner 735XT s GPS, mají integrovaný snímač srdečního tepu, takže není nutné si pořizovat hrudní pás, ale pokud chcete další rozšířené funkce, pomocí kterých lze analyzovat například styl běhu a plavecký styl, doporučujeme hrudní pás pořídit.

K hodinkám můžete připojit pomocí technologie ANT+ snímače HRM-Tri, HRM-Swim a HRM-Run, ty pak pomohou s analýzami během a po tréninku.



Předchůdce Forerunner 920XT měl barevný displej, nejinak tomu je i u našeho testovaného modelu, velký plus vidím ve skvělé čitelnosti na přímém slunci. Displej hodinek není dotykový, hodinky jsou celé z plastu. Vzhledově se hodinky velmi podobají nižší řadě Garmin Forerunner 230/235. Snímač srdečního tepu jen mírně přesahuje tělo hodinek, řemínek je gumový, příjemný na ruce, takže i když jsou hodinky pevněji utaženy (pro přesné snímání srdečního tepu) není to obtěžující. Díky přídavnému řemínku s klínkem opasek nikde nepřekáží. Na výběr jsou pouze dvě barevné varianty. Tento model se opravdu nesnaží zavděčit všem uživatelům, kteří by hodinky nosily nepřetržitě, jak to bývá u některých řad hodinek. Jsou opravdu pro nadšence, kteří se věnují cyklistice, běhu, plavání a ocení rozšířené funkce, které model 735XT má.

Nízká váha – pouhých 44 g, průměr displeje 3,11 cm, hodinky předurčuje k tomu, že budou skvělou variantou pro sportovce, kteří dávají přednost méně robustním hodinkám a je pro ně důležitá jejich váha, rozměr a rozšířené funkce.

Ovládání hodinek je jednoduché, velmi intuitivní. Cenově patří hodinky do kategorie nad 10 000 Kč, pokud budete potřebovat i hrudní pás, tak si ještě o něco málo připlatíte.

Výdrž baterie mají hodinky okolo 9 hodin v tréninkovém režimu, kdy je zapnuté GPS, pokud budete hodinky používat pouze v režimu sledování denní srdeční činnosti, je výdrž baterie až 11 dní. Hodinky mají satelitní systém GPS a GLONASS. Nabíjení hodinek je velmi rychlé, okolo 1 hodiny a můžete vyrazit sportovat.

Před tréninkem máte možnost si nastavit různé alarmy, které vás budou upozorňovat na překročení času, vzdálenosti, srdečního tepu, případně tempa, alarm vás rovněž upozorní, pokud klesnete pod nastavené hodnoty. Takže když si řeknete před tréninkem, že budete udržovat tempo pod 5 min/km případně, že váš tep nebude vyšší jak 185 tepu za minutu a po prvních stovkách metrů zjistíte, že zrovna nejste ten den v úplně dostatečné formě, budou vás hodinky celou dobu upozorňovat, pomocí zapípání a zavibrování. Během pár výběhů jsme na hodinky měla trochu vztek, jelikož mě celou dobu upozorňovali, že běžím pomalu a srdce mi uhánělo šíleným tempem, ale co jsem si nastavila, to jsem měla. Alarmy si můžete nastavit rovněž na množství spálených kalorií.

Smart notifikace jsou pro mě nepostradatelnou funkcí. Smartphon máte spárovaných s hodinkami pomocí Bluetooth a máte tak přehled o tom, kdo vám volá a píše SMS nebo e-mail. Pokud budete mít příchozí hovor, lze vyzvánění pomocí hodinek ztlumit.

Pokud se déle jak hodinu nehýbete, hodinky zavibrují, pípnou a upozorní vás na neaktivitu.

PROPOJENÍ SE SMARTPHONE A DESKTOPOVÁ VERZE

Sportovní aplikace Garmin Connect se mi líbí především ve verzi pro mobilní telefony, kde se mi zdá přehlednější než verze desktopová. Přes smartphonu probíhají synchronizace a aktualizace, případně dohrávání doplňku z Connect IQ. Mobilní telefon musí být připojen k internetu a pak vše funguje tak jak má a tréninky se ukládají do desktopové verze deníku. Pokud máte svůj učet Garmin Connect propojený s ostatními sportovními aplikaci, uvidíte svá data v aplikacích jako je Endomondo, Strava a další. 

MĚŘENÍ SRDEČNÍHO TEPU

Srdeční tep můžete sledovat během celého dne, nebo lze tuto funkci vypnout, občas je zajímavé se podívat na křivku v různou denní dobu. Měření srdečního tepu však já osobně pokládám za nejdůležitější během aktivit, jelikož na jeho základě poznáme, jakou máme kondici. Pokud máte identickou trasu, kterou pravidelně běháte, můžete pozorovat, že při stejné rychlosti máte odlišnou tepovou frekvenci a z toho vyvodit jaká je vaše fyzická kondice. Pravidelně se mi stává, že po nemoci mám vyšší tepovou frekvenci a nějaký čas mi trvá, než začnu mít tep opět v obvyklých hranicích. Stává se také, že pokud jsem neměla dostatečnou dobu na regeneraci, mám také při stejné trase tréninku vyšší tep než obvykle.

Hrudní snímač má vždy přednost před snímačem zápěstním. 

CO VŠECHNO HODINKY ANALYZUJÍ A MĚŘÍ?

Garmin Forerunner 735XT je skvělý pomocník pro aktivní běžce, kteří využijí Running Dynamics, což jsou statistiky, které pomohou s analýzou běhu – doba kontaktu nohy se zemí, výška odrazu, měření délky kroku, měření podílu pravé a levé nohy na běžeckém výkonu, stanovení laktátového prahu, určení běžecké VO2max, Skóre stresu (naleznete v aplikacích -  profily aktivit), doba regenerace a další zajímavé funkce.

Skóre stresu by mělo být měřeno každý den při stejných podmínkách, aby byla data směrodatná. Při měření je nutné mít hrudní snímač. Stupnice 1 – 100 určuje škálu stresu, kde 1 je nízký stres a 100 je stres velmi vysoký, vše je ovlivněno tréninkem, spánkem, celkovým stresem a dle tohoto ukazatele je dobré se řídit a zvolit dle toho sportovní aktivity.

Pokud si přidáte na některou z datových obrazovek ukazatel zhodnocení výkonu, budou vás hodinky upozorňovat, jak si během tréninku vedete, pokud budou čísla kladná, jste odpočatí a váš trénink je lepší než předešlý.



Hrudní snímač je vybaven akcelerometrem, který měří pohyb trupu a počítá metriky běhu. Díky hrudnímu snímači můžete zjistit hodnotu kadence, což je celkový počet kroků za minutu.

Na displeji můžete vidět lištu s barevnými obdélníky, ty značí jak zkušený, případně rychlý běžec jste. Pokud jsou vaše data v zelené, modré nebo fialové zóně jste pravděpodobně zkušenější a rychlejší běžec, oproti tomu, data v červené nebo oranžové zóně jsou typické pro běžce začátečníky, případně běžce, kteří jsou pomalejší. U zkušenějších běžců je obvykle doba kontaktu se zemí kratší, mají nižší vertikální oscilaci, nižší vertikální poměr a vyšší kadenci, naproti běžcům méně zkušeným.

Díky tomu, že jsem byla během testování hodinek na sportovní prohlídce, mohu s jistotou říci, že data, která jsem získala během testování hodinek a data získaná od lékaře, se liší minimálně. Tepovou frekvenci hodinky stanovili stejnou, jakou mi doporučil dodržovat lékař a VO2 max. se lišila minimálně.



Díky sledování dynamik svého běhu, můžete předejít zraněním. Dobu kontaktu se zemí a vyváženost se zobrazuje pouze při běhu, nikoliv při chůzi.  



Hodinky vám poskytnou další údaje jedním z nich je například VO2 max, maximální objem kyslíku (v mm), který můžete spotřebovat za minutu na kilogram tělesné hmotnosti při maximálním výkonu. Dalším ukazatelem jsou předpokládané závodní časy, ty nám řeknou, za jak dlouho bychom absolvovali například maraton, půlmaraton nebo 10 km. Regenerační asistent doporučuje dobu regenerace, kterou je vhodné dodržet, než začneme další intenzivní trénink. Skóre stresu, zhodnocení výkonu, případně stanovení laktátového prahu jsou ukazatele, které nám mohou pomoci zlepšovat naši kondici.



Laktátový práh je jednou z hodnot, o které se v současné době často diskutuje. Označuje intenzitu cvičení, při které se začne akumulovat laktát v krevním řečišti, pokud při tréninku tuto hodnotu překročíme, začne se zvyšovat naše únava. Každý tuto hodnotu má jinde a je dobré vědět tuto hranici.

Další hodnotu, kterou hodinky poskytnou, je odhad funkční limitní hodnoty výkonu. U tohoto ukazatele je nutné spárovat hrudní snímač a snímač výkonu a nejprve získat odhad hodnoty VO2 max. pro cyklistiku. I když jsem snímač výkonu neměla k dispozici, hodinky mi změřily tyto hodnoty pro běh, viz obrázek dole.



PROFILY AKTIVIT

Přes aplikaci Garmin Connect můžete naplánovat své tréninky a následně je odeslat do hodinek, máte možnost si vybrat z předdefinovaného tréninku nebo si vytvořit svůj vlastní.

Samozřejmostí je rovněž profil intervalového tréninku, který si můžete nastavit na základě času nebo vzdálenosti. Intervalové tréninky jsou skvělou pomůckou, pokud chcete zvýšit svou kondici a oživit své tréninky. V intervalech je pak možnost nastavení fáze zahřátí a zklidnění.

Při tréninku vám muže pomoci varianta, kdy máte možnost závodit se svým předchozím tréninkem, s použitím „Virtual Partner“ lze vidět, jak trénink probíhá v reálném čase, můžete zvolit svou minulou aktivitu nebo zařadit aktivitu staženou z Garmin Connect.

V hodinkách jsou nastavené profily pro běh, běh uvnitř, kolo, kolo uvnitř, plavání v bazénu, plavání v otevřené vodě a triatlon. Samozřejmě pomocí IQ aplikací lze dohrát další sportovní profily.

Pokud půjdete plavat, není váš snímač tepu ze zápěstí aktivní. Pokud chcete vědět data o svém srdečním tepu, musíte hodinky spárovat s hrudním snímačem HRM-Tri nebo HRM-Swim, data budou do hodinek odesílána, vždy když budete v blízkosti svých hodinek (do 3 m vzdálenosti) a budete venku z vody, kompletní analýzu pak naleznete v Garmin Connect. Pokud budete plavat v bazénu, je nutné nastavit jeho délku. Termín „Swolf“ – je míra efektivity plavání - je součet času jedné délky bazénu a počtu záběru na délku. Čím nižší skóre, tím lepší je efektivita plavání.

Při indoor běhu je kadence, rychlost, vzdálenost vypočítána díky akcelerometru, který je v hodinkách zabudován.

Hodinky samozřejmě poskytují informace o předešlých aktivitách, můžete tak vidět přehled za měsíc případně za týden. 

DOPLŇKY HODINEK

Pomocí Connect IQ můžeme své hodinky dále rozšiřovat, nahrávat vzhledy hodinek, datová pole, pomůcky, případně užitečné aplikace. Stahování může probíhat prostřednictví telefonu, případně přes USB kabel.

V aplikaci Garmin Connect v desktopové verzi i ve verzi pro smartphony, pak můžeme zobrazit analýzu jednotlivých dat, utvořit si tréninkové plány, upravit vzhled hodinek, sdílet své pokroky s ostatními a další.

Mezi doplňky, které jsou v hodinkách předem nahrány, patří například kalendář, předpověď počasí, sledování aktivit během dne, srdeční tep, kalorie a další. U převážné většiny je nutné mít aktivní Bluetooth. Garmin Forerunner 735XT umožňují rovněž dálkové ovládání kamery VIRB.

Hodinky sice nemají barometrický výškoměr, ale pomocí GPS a následném nahrání do Garmin Connect určují i nadmořskou výšku.

Hodinky mají užitečné funkce, které vás dovedou zpět na místo startu, případně do místa, které jste do hodinek uložili.

SHRNUTÍ

Celkově na mě udělaly hodinky dojem. Věnuji se především běhu, takže pro mě rozšířené funkce v podobně „Running Dynamics“ byly užitečné a dozvěděla jsem se díky tomu zajímavé informace. Hrudní pás HRM-Run je příjemný a nikde netlačí, pokud tedy chcete data jako průměrný vertikální poměr, průměrnou vertikální oscilaci, průměrnou vyváženost doby kontaktu se zemí, průměrnou dobu kontaktu se zemí, budete si muset hrudní pás vzít. Pokud pro vás nejsou tato data podstatná a stačí vám jen některá data týkající se dynamiky vašeho běhu -  průměrné/maximální tempo běhu a délka kroku, není nutné hrudní pás používat. Samozřejmě je nutné si uvědomit, že pokud bude chladné počasí a vy si nechcete hrudní pás vzít, je vhodné se před tréninkem dostatečně zahřát, aby integrovaný snímač zaznamenával správné hodnoty. Kromě hrudního pásu, který jsem testovala já – HRM-Run, jsou ještě pásy HRM-Swim, určeny pouze na plavání a HRM-Tri, který využijí všestranní sportovci, věnující se běhu, plavání a cyklistice a nejlépe všemu současně. 



Další informace naleznete zde

© 2017, Pulsmetry.cz – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Výměna odkazů | Mapa stránek

eBRÁNA | B2C Brána |

Zobrazit mobilní verzi

Přeskočit na začátek stránky

Kamenná pobočka Pardubice

Pulsmetry.cz
OC Grand
Nám. Republiky 1400
530 02 Pardubice

Otevírací doba: Po - So 09 - 19 hodin

Zobrazit na mapě

Využíváme síť výdejních míst Uloženka.cz

Bezplatná linka: 800 130 230
Infolinka : +420 776 645 086
E-mail : info@pulsmetry.cz
Facebook : pulsmetry

Rychlý kontakt