Garmin Edge 850: cyklonavigace, kterou si zamilujete i s jednou velkou slabinou
Garmin si s novinkami pro cyklisty letos dal na čas, představil je totiž až na začátku září, což je pro nás Evropany vzhledem k hlavní sezoně trochu pasé. Ale jak se říká: na dobré věci se vyplatí počkat. A Edge 850 je přesně ten případ.

Poslední rok jsem jezdil s top modelem Edge 1050, který byl představen v červenci 2024 a je tak trochu etalonem mezi cyklonavigacemi. Samozřejmě to nelze vyjádřit univerzálně, protože i bez ohledu na cenu může každému vyhovovat něco jiného. Zajímalo mě tedy, a to jen z logiky modelové řady, co může nabídnout menší a levnější model, který přichází o rok později. Do řady Edge 830/1030 navíc platilo, že větší model byl zároveň lépe vybavený. Tahle teorie se mi vyvrátila v generaci Edge 840/1040. Téměř stejná výbava je napasovaná do drobnějšího modelu s rozměrově střídmějším displejem a menší baterií. Naopak nabízí hybridní ovládání, které ale větší navigace nepotřebuje.
U dvojice Edge 850/1050 se žádná revoluce nekoná, ale Garmin přece jen našel skulinu, jak skladnější model trochu vyšperkovat. Do menšího těla vměstnal 5Hz GPS a sportovní režimy Enduro a Downhill, které známe z modelu Edge MTB. A upřímně? To jsou přesně funkce, které nikomu v „1050“ chybět nebudou, protože tak velká navigace se na náročné sjezdy jednoduše nehodí. Naopak bajkeři a ti, kteří to v terénu rádi rozbalí, mají nově na výběr mezi ultimátním Edge MTB nebo přeci jen univerzálnějším a stále kompaktním cyklopočítačem Edge 850. Garmin tentokrát trefil ideální rovnováhu mezi výkonem, velikostí a funkčností.
Co je nového a proč vás to bude bavit
- Jak už jsem psal: Garmin u Edge 850 zakomponoval 5Hz GPS a nové sportovní profily Enduro a Downhill. To ocení hlavně adrenalinoví jezdci, kteří mají rádi hutný terén.
- Hlavní hvězdou Edge 850 je LCD displej. Perfektně zvládá přechody mezi různými světelnými podmínkami. Špičkové barvy, kontrast i jas za všech podmínek. Displej drží krok a zůstává dokonale čitelný, ať už se schováte do stínu lesa nebo slunce pálí tak, že by se dala smažit vejce. Kdo někdy používal starší MIP displej, pozná rozdíl okamžitě. Edge 850 je malý rozměrem, ale velký dojmem. Kombinace 2,7" úhlopříčky s rozlišením 420×600 bodů je přesně tak akorát, aby na řídítkách nepřekážel a zároveň nabídl dostatečný přehled.
- Menu a ovládání je známé, jen o něco lepší a barevnější. Dotykové ovládání funguje perfektně a v kombinaci s tlačítky je to hybridní navigace do každého počasí. A právě tahle kombinace je stejně jako u 840 téměř dokonalá. Displej 2,7“ je dostatečně velký pro plnohodnotné ovládání dotykem. V přímém srovnání s větším 3,5“ displejem u 1050, se musíte při jízdě více soustředit, ale na rozdíl od většího modelu máte k dispozici plnohodnotné ovládání tlačítky. Pokud přecházíte ze staršího Edge, budete hned doma. Snadno se zorientujete a na svoji starou navigaci hned zapomenete. V případě, že držíte v ruce váš první Edge, a dosud jste jezdili s telefonem na řídítkách, tak si chvíli budete se systém Garmin budovat vztah, rychle však zjistíte, jak je logický a velmi dobře funguje. Díky barevnosti a rozlišení je vše vizuálně mnohem blíže prostředí v telefonu než u navigací s TFT displejem.
- A na řadu přichází velká slabina. Pojďme se tedy podívat na „odvrácenou stranu displeje“ a jeho negativní vliv na výdrž baterie. Garmin nás roky učí, že jeho produkty jsou v této disciplíně premianty. A dosavadní zkušenosti mu dávají za pravdu. Jenže u „850“ není výdrž rozhodně na výbornou. Garmin se tak pohybuje trochu na tenkém ledě a riskuje, že u skalních fanoušků přijde o auru neporazitelnosti. Katalogových „až 12 hodin“ při náročném použití vás nejspíše zvedne ze sedla. Edge 840 v podobném režimu uvádí „až 26 hodin“. Verze Solar ještě o něco více. Pokud fungujete v ekosystému Garmin naplno, připojíte i nadměrný počet snímačů, včetně radaru Varia, tak se hned pohybujeme na úrovni do 10 hodin. Přičteme-li k tomu ještě výrazné ochlazení, tak padáme na úroveň osmi hodin. Na druhou stranu: Kdo by ale chtěl takovou dobu mrznout na kole? Jaký je závěr a východisko z této „energetické krize“? Předně bych to nenazval krizí. Jen pokud jste silničář, který hltá stovky kilometrů týdně a Garmin vás naučil, že se chytrá zařízení nenabíjí každý den, zvolte „1050“ nebo model s TFT displejem. Rozhodně vám nebudu doporučovat úsporný režim, ve kterém baterie vydrží trojnásobně. Jezdit se zhasnutým displejem u navigace, kterou si kupujete kvůli kvalitě displeje nedává smysl. V případně, že jezdíte tak nějak „na pohodu“ dvou až čtyřhodinové vyjížďky klidně třikrát týdně, nabijete Edge 850 pravděpodobně pokaždé před víkendem. To si myslím není žádá tragédie. Dobíjení elektroaut je stále asi o něco větší komplikace.
Srovnání cykopočítačů a navigací
| Edge 840 | Edge 850 | Edge 1040 | Edge 1050 | |
|---|---|---|---|---|
| Typ displeje | TFT - Transflektivní | LCD | TFT - Tranflektivní | LCD |
| Rozměr displeje | 2.6″ | 2,7" | 3,5" | 3,5" |
| Rozlišení displeje | 246 x 322 px | 420 × 600 px | 282 × 470 px | 480 × 800 px |
| Rozměry zařízení | 57.8 x 85.1 x 19.6 mm | 54,6 × 92,2 × 16,8 mm | 59,3 × 117,6 × 20,0 mm | 60.2 × 118.5 × 16.3 mm |
| Hmotnost zařízení | 84,8 g | 113 g | 126 g | 161 g |
| Ovládnání | dotyk + tlačítka | dotyk + tlačítka | dotyk | dotyk |
| Výdrž baterie v náročném režimu | až 26 h | až 12 h | až 35 h | až 20 h |
| Reproduktor a hlasové pokyny | ne (pouze pípák) | ano | ne (pouze pípák) | ano |
| Zvonek | ne | ano | ne | ano |
- Konektivita a chytré funkce: Garmin Edge 850 si samozřejmě rozumí s čímkoliv od Garminu, ale také připojíte většinu snímačů jiných značek, buď pomocí ANT+ nebo Bluetooth. Pamatujte, že některá zařízení mohou mít v jednom nebo druhém typu připojení omezenou funkčnost. Vzpomenu například wattmertry Favero v tomto článku. Integrovat lze také řazení Shimano Di2 nebo SRAM AXS.
- Sport i cykloturistika: Je úplně jedno, jestli se věnujete silniční nebo horské cyklistice. Edge 850 je nekompromisní tréninkový počítač, který vám dodá tolik tréninkových dat a metrik, že je většina z nás všechny asi nikdy nezpracuje. Plnou tréninkovou analýzu získáme samozřejmě až po připojení snímače tepové frekvence a ideálně wattmetru. K dispozici je i funkce Real Stamina a 100 % tréninková synchronizace včetně zaměření zátěže s hodinkami řady Fenix řad 7,8, Epix Pro, Tactix 8 nebo Forerunner 965 a 970. Potěší vás hlasová navigace, přehledné mapy a jednoduché plánování tras. Vše je třeba si uživatelsky nastavit předem tak, aby se navigace při samotné jízdě chovala dle našich představ. Potom vše funguje na výbornou. Pro někoho může být při takovém použití limitem velikost displeje. Důležité je zmínit, že při aktivní navigaci s mapovou obrazovkou dochází k rychlejšímu vybíjení baterie.
- Zvonek jako třešnička na dortu. Ano, Garmin přidal i elektronický zvonek. Možná maličkost, ale na stezce k nezaplacení, zvlášť když potřebujete, aby se vám před kolem rozestoupila půlka nedělní procházky. Myslím, že tahle maličkost si časem získá podobnou oblibu jako svítilna v hodinkách.
Celkový dojem
Edge 850 je rozhodně nejlepší kompaktní navigace, jakou kdy Garmin představil. Ano, výdrž baterie by mohla být delší, ale perfektní displej, duální ovládání, hlasová navigace, plná konektivita a sportovní i turistická výbava v kompaktním provedení dělají z tohoto cyklopočítače splněný sen mnoha cyklistů. Skupina uživatelů, která tráví v sedle nespočet hodin nebo se věnuje extrémním vytrvalostním závodům, by měla zvolit jiný model. V případě „kompaktů“ zůstat u TFT displejů nebo se zbavit předsudku, že Edge 1050 je moc velký přístroj. Edge 850 rozhodně není krokem zpět a jen potvrzuje nadvládu Garminu v tomto segmentu.
Shrnutí: Otázky na závěr
- Je LCD displej o tolik lepší než TFT?
Záleží na světelných podmínkách, ale reálně není moment, kde by byl horší než TFT. Transflektivní displej je kontrastem srovnatelný v případě slunečného počasí. V ten moment je samozřejmě výrazně úspornější. Za všech ostatních světelných podmínek je LCD barevnější a kontrastnější. Pomáhá mu také větší rozlišení a díky tomu hezčí grafika. - Jsou hlasové pokyny navigace dostatečně hlasité?
Výkon reproduktoru i frekvenční rozsah je dostatečný. Musel by být extrémní vítr nebo okolní hluk (projíždějící vlak okolo například), kdy by nebylo pokynům rozumět. Hlasitější než u navigací bez reproduktoru je také upozornění radaru Varia na blížící se auta. - Vnímám výdrž baterie okolo 10 hodin jako reálný problém?
Já osobně ne, dostanu se na kolo v sezóně 2-3x týdně na hodinu až tři. V součtu vždy vydržím týden bez nabíjení a podobnou výdrž mi nabídne i radar Varia. Je mi potom jedno, jestli budu nabíjet jednou za týden nebo za čtrnáct dní. Pokud ale někdo jezdí dlouhé trasy, celodenní výlety a podobně, může se dostat do situace, že bude preventivně nabíjet po každé jízdě nebo se mu stane, že pokud se druhá jízda bez nabíjení nečekaně protáhne, bude muset přepnout do úsporného režimu. V takovém případě bych zvolil opravdu jiný model.
