Tacx Neo 3M Smart Trainer – připravte se na jízdu plnou emocí

Společnost Tacx, jejíž vlastníkem je od roku 2019 Garmin, dnes patří v cyklistickém světě mezi věhlasné značky. Její trenažery se těší oblibě již mnoho let, ale zmíněný věhlas značce přinesla unikátní řada NEO.

Zcela oprávněně lze říct, že tato řada chytrých cyklotrenažerů společně s tréninkovými aplikacemi přepsala pravidla dříve tolik neoblíbené jízdy na trenažérech.

Tacx uvedením novinky Tacx Neo 3M Smart Trainer začíná psát čtvrtou kapitolu této tréninkové revoluce. A i když by vzhledem k technologickému náskoku vůči konkurenci nemusel, pod taktovkou Garminu „šlape do pedálů“ s maximálním úsilím, aby se nadšený cyklista mohl na indoorový trénink těšit ještě více než dosud.

Kompletní obsah balení Kompletní obsah balení

V čem je řada NEO vlastně unikátní?

Naprostá většina trenažérů je založena na principu setrvačníku. Ten najdeme u trenažerů za 10 ale i za 100 tisíc korun. Tento systém v kombinaci například s indukční brzdou umí zajistit velmi přesné dávkování zátěže. Pokud se navíc jedná o model propojitelný s tréninkovou aplikací pro virtuální jízdu, kromě kvalitní cyklistické přípravy umí přinést i velkou porci zábavy. Naráží ale na spoustu technických limitů, kvůli nimž si stále připadáte tak trochu, jako byste jeli v laboratoři, ale ne venku. Úplně ideální to není ani s hlučností takových trenažerů. S intenzitou jízdy stoupá v některých případech nepříjemný dunivý zvuk, který může vadit i „citlivým“ sousedům.

Tacx Neo nabízí zcela jiný a na trhu unikátní brzdný systém kombinující 32 velmi silných neodymových magnetů a vyspělou řídicí elektroniku. Tento princip přináší proti výše uvedenému systému se setrvačníkem řešení všech jeho negativ.

Rozsah zátěže je tak velký, že ani profesionální cyklista nejvyšší výkonnostní kategorie nenarazí na jeho limity. 2 000 wattů budete u jiných modelů hledat marně a když najdete, narazíte na jiné limity.

Simulace jízdy do kopce, ale i z kopce, konkrétně v rozsahu -5 až 25 % je také nekompromisní. To nenápadné znaménko minus ovšem hraje zcela zásadní roli. Pokud venku zdoláte náročné stoupání, těšíte se na následující úlevu v podobě sjezdu. Jenže na tu můžete v případě většiny trenažerů zapomenout, nikoliv však u řady Tacx NEO. Při sjezdu vám systém aktivně pomáhá, jako kdybyste si užívali reálný sjezd. Systém v kombinaci s bleskurychlou elektronikou reaguje na sebemenší podněty z trasových údajů a vašeho úsilí. Výsledkem je, že každé šlápnutí může být trochu jiné, podobně jako když jedete zvlněným terénem.

Přirozená setrvačnost, kterou umí NEO zachovat, je dalším střípkem do mozaiky odlišnosti od setrvačníkových trenažerů. U nich se udává hmotnost setrvačníku nebo tzv. valivé hmoty. Podle uvedené hodnoty lze částečně odvodit, jak velkou zátěž trenažer zvládne zprostředkovat. Úskalí spočívá v tom, že zmíněnou hmotu je třeba nejprve „rozpohybovat“ a její následná setrvačnost úplně neodpovídá tomu, jak se chová naše kolo při jízdě venku, což má za následek výše zmíněný „laboratorní“ pocit. Proti tomu systém NEO reaguje naprosto přirozeně a rychle. Poznáte to při každém nástupu šlapání v konkrétní moment. Jediné, co neucítíte, bude vítr.

Pověstnou třešničkou na dortu je potom schopnost simulace povrchu. Pokud připojená aplikace a zvolená trasa tuto funkci podporuje, budete cítit prokluz při jízdě po štěrku nebo klepání do pedálů na dlažbě. To je asi jediný moment, kdy začne být trenažer cíleně hlučný. Funkci lze ale regulovat nebo zcela vypnout.

 

Mechanické tlačítko pro párování, odpojení a reset / Indikátor stavu trenažeru | „Přiznané“ logo Garmin Mechanické tlačítko pro párování, odpojení a reset / Indikátor stavu trenažeru | „Přiznané“ logo Garmin

Zatímco předchozí tři generace (TACX NEO, TACX NEO2 a TACX NEO 2T) od sebe konstrukčně a vzhledově poznáte až při důkladném zkoumání, novinka 3M je jiná už na první pohled. Viditelnou novinkou je tedy i logo Garmin na boku.

Co je tedy nového proti předchozí generaci?

  • Stabilnější konstrukce a integrované Motion Plates
  • Kazeta je součástí balení
  • Praktické madlo pro přenášení
  • Komfortnější systém skládání
  • Hardwarové tlačítko pro párování / odpojení / reset
  • Indikátor stavu trenažeru
  • WI-FI a síťové připojení
  • Integrovaný zdroj
  • Nová elektronika a inovovaný systém chlazení
  • Oboustranná podložka pod přední kolo

Motion Plates

Motion Plates jsou tzv. nestabilní základny, které jsou dostupné jako samotný díl pro modely řady NEO všech předchozích generací. Verze NEO 3M je má integrované ve svém těle s možností aretace. Nestabilní základny ještě více přibližují jízdu realitě, protože celý systém tak trochu „plave“ a pohybuje se v podélném směru. Dochází tak sice k malé ztrátě přeneseného výkonu do pedálů, ale trenažer má jistou vůli a zmíněný pohyb jezdce nutí zapojovat více střed těla pro vyvažování lehké nestability podobně, jako je tomu na kole. Zvláště při delším tréninku je jízda šetrnější k pohybovému aparátu, protože se nejedná o strnulou jízdu. Snižuje se tak například riziko bolesti zad. Mnoho uživatelů, kteří si Motion Plates koupilo samostatně k již dříve zakoupenému trenažeru, má tuto zkušenost.

Osobně jsem Tacx Motion Plates u modelu NEO 2T používal pro rovinatější trasy, kde vše působí opravdu přirozeně. U výrazně kopcovitých profilů je pohyb příliš intenzivní a již mi tak přirozený nepřipadá. Tím, že u novinky jsou základny integrované do těla trenažeru a mají možnost aretace, není problém jejich funkčnost zapnout nebo vypnout i během jízdy. Během testování jsem to zkoušel několikrát a nezabere to více času, než dání přednosti při vjezdu na hlavní silnici.

Proti kombinaci Neo 2T a Motion Plates je u novinky znát určitý posun k lepšímu. Celý systém se při aktivních nestabilních základnách chová zase o něco přirozeněji.

Je to zřejmě dáno i celkově přepracovanou konstrukcí, kdy je vše lépe sladěno a lze pozorovat trochu jinou vůli trenažeru při pohybu do stran. Nová konstrukce se ve výsledku podílí na lepším pocitu z jízdy a šetrnějším uchycení kola. Nutno ale říct, že přes časté obavy a dotazy zákazníků jsme se nikdy nesetkali s tím, že by v reálu nastal nějaký problém při uchycení karbonového kola do předchozích generací trenažeru.

Srovnání modelů Neo 3M a Neo 2T Srovnání modelů Neo 3M a Neo 2T

Kazeta součástí balení

Tacx ve snaze usnadnit uživatelům instalaci kola k novému modelu přibalil rovnou jednu z nejběžnějších kazet 11s 11-32. Je to samozřejmě trochu loterie, protože pokud máte na kole kazetu s jiným počtem pastorků nebo s jiným rozsahem, budete si kazetu muset stejně pořídit a tu již instalovanou sundat.

Zatímco u ořechu standardu Shimano/Sram, který je součástí všech modelů, máme zkušenost, že vyhovuje přibližně 3/4 kupujících, u kazety tato úspěšnost bude určitě výrazně menší. I tak ale snahu výrobce chválíme. Stále platí, že na trenažer lze osadit kazety s 8 až 12 pastorky. Upnout lze silniční kolo, gravel i MTB. Použít lze rychloupínák i pevnou osu.

Stejně jako u všech Tacx trenažérů i zde platí, že je můžete rozšířit o řadu doplňků - Tacx tréninkové pláště, stojany a držáky, redukce a ořechy a další Tacx příslušenství.

Kazeta 11s 11-32 je součástí balení Kazeta 11s 11-32 je součástí balení

Integrované madlo pro přenášení a snadnější sklápění

Zdánlivá drobnost, která potěší. Téměř každý, kdo viděl někdy předchozí NEO 2 / 2T a následně ho potěžkal, byl zaskočen jeho hmotností. Vidíte relativně malou, plastově vyhlížející věc a vůbec nečekáte, že její hmotnost je téměř 25 kg. Při případném přenášení sklopeného Nea řešíte, jak ho vlastně chytit. 3M tohle řeší naprosto jednoduše a elegantně madlem v horní části. Při testování, kdy jsme zkoušeli uchycení více typů kol a neustále 3M někam posouvali a přenášeli, jsme to ocenili. Stejně tak snazší systém sklápění a vlastně i integrované Motion Plates. Z hlediska manipulace je 3M i přes nepatrně větší rozměry a hmotnost mnohem přívětivější než předchozí modely.

Praktické madlo pro přenášení Praktické madlo pro přenášení

Integrovaný zdroj napájení

Další drobností zlepšující uživatelský komfort je integrované napájení do těla trenažeru. Externí napájecí zdroj může být výhodou v případě, že u něho dojde k nemechanickému poškození, to se ale téměř nestává. Externí napájecí zdroj se často zapomene na chatě nebo se po sezóně někam založí a potom složitě hledá. Rovněž vzniká určité riziko mechanického poškození konektoru. Proto připojení klasickým napájecím kabelem používaným u řady dalších spotřebičů přímo do těla trenažeru jednoznačně chválíme.

Mechanické tlačítko pro párování, odpojení a reset

Možná se nyní ptáte, proč tady vůbec zmiňuji ovládací tlačítko. Předchozí generace žádné totiž nemají. Snaha o přílišnou jednoduchost občas přinesla spíš komplikaci, kdy v případě nějakého problému bylo nutné vše řešit přes aplikaci, v krajním (velmi výjimečně) případě se musel nechat trenažer „odležet“ 24 hodin bez napětí, aby došlo k jeho resetování. Nyní je k dispozici tlačítko, jehož krátkým stisknutím vyvoláme Bluetooth párování trenažeru, delším stisknutím (5s) odpojení trenažeru od ostatních zařízení a ještě delším přidržením tlačítka (10s) provedeme reset do továrního nastavení.

Zvláště funkce odpojení trenažeru řeší praktickým a rychlým způsobem nesoulad chování některých tabletů nebo telefonů s aplikacemi. Trenažer neumí být v jeden moment přihlášen ke dvěma aplikacím. Některé telefony nebo tablety nechají původně připojenou aplikaci běžet na pozadí i po spuštění jiné aplikace (například Garmin Tacx Training a Rouvy). Uživatel se snaží připojit trenažer k druhé aplikaci, ale ten se stále hlásí k té původní.

Otoční ovladač aretace integrovaných nestabilních základem Motion Plates Otočný ovladač aretace integrovaných nestabilních základen Motion Plates

Indikátor stavu trenažeru

Barevná dioda ukazuje aktuální stav trenažeru. Bílá barva značí, že je trenažer „pod proudem“, ale není k ničemu připojen. Modrá barva je pro připojení přes Bluetooth, zelená pro ANT+, žlutá pro WI-FI nebo připojení síťovým kabelem, červená je určena pro chybovou hlášku. Opět se jedná o drobnost zvyšující uživatelský komfort. Zvláště v případě, že v rámci rodiny připojujete průběžně k trenažeru více tabletů nebo zařízení Garmin, třeba chytré hodinky.

Nová elektronika a chlazení, ještě nižší hlučnost.

Kdykoliv jsem mluvil se zákazníkem, který se k nám chystal přijet vyzkoušet NEO 2T a jeho hlavním důvodem testování byl strach z hlučnosti, jsem věděl, že bude zaskočený. Po nasednutí na naše testovací kolo neslyšel totiž kromě cvakání řetězu téměř nic. I když šlapal do pedálů ze všech sil, stále slyšel jen řetěz a slabé hučení trenažeru. Vždy potom zavládne nadšení, že je problém se sousedy vyřešen a starý trenažer půjde z domu. Inženýři Tacxu mají zřejmě dojem, že i v této oblasti je co zlepšovat. 3M je reálně opravdu o něco tišší než 2T. Při testování jsme se na tom všichni shodli, v reálném čase jsme se snažili oba trenažery opakovaně porovnávat. Pravdou ale zůstává, že výslednou hlukovou hladinu výrazně ovlivníte „odladěním“ řetězu a přehazovačky na kole. Pokud máte některou ze starších generací Neo, nebude pro vás nižší hlučnost argumentem pro výměnu. Pokud budete přecházet ze staršího setrvačníkového nebo snad ještě odporového trenažeru, nebudete věřit svým uším.

Testování Testování

Plusy

  • Věrná simulace jízdy z kopce i do kopce
  • Přirozenější chování Motion Plates než u předchozí generace
  • Tichý chod v jakémkoliv prostředí
  • Snadné přenášení a manipulace
  • Konektivita cyklotrenažéru a uživatelský komfort

Mínus

  • Vyšší cena než u předchozího modelu

Koupit / Nekoupit?

Mám Tacx Neo2 / 2T, mám důvod koupit Tacx Neo 3M Smart Trainer?
Na to není jednoznačná odpověď. Pro většinu uživatelů starších verzí řady NEO to smysl dávat nebude, protože základ je stejný. Pokud vám uživatelsky u „staršího Nea“ nic neschází, rozdíl v jízdě není určitě takový, abyste museli investovat do nového modelu. Pokud vám to ale možnosti dovolují a zmíněná uživatelská vylepšení oceníte, litovat nebudete.

Rozhoduji se mezi Tacx Neo 2T Smart a Tacx Neo 3M Smart Trainer
Tady je odpověď jednodušší. Pokud nemáte žádný trenažer nebo přecházíte ze staršího setrvačníkového modelu (nebo snad odporového), bude pro vás pořízení 2T nebo 3M v každém případě přestup do první třídy. Koupí 3M si připlatíte za nadstandard, který možná nepotřebujete, ale který dokáže celkový dojem výrazně vylepšit. Je to jako když si na dovolené připlatíte za lepší pokoj, výhled na moře nebo All Inclusive. Na vyšší cenu druhý den zapomenete a dovolenou si užijete naplno.

Dále vám poradíme, jak vybrat cyklistický trenažér, jakým dárkem potěšit cyklistu nebo jaký je rozdíl mezi cyklotrenažérem a rotopedem.